Cursusmogelijkheden

Je kunt deze cursus op drie manieren volgen:

Kennismaking via online video’s

0

  • Kennismaking cursusinhoud.
  • Volledig thuis te volgen.
  • -
  • -

Verdieping via de online cursus

0

  • Volledige cursus.
  • Volledig thuis te volgen.
  • -
  • -

Op locatie met een docent

121

  • Volledige cursus met andere cursisten.
  • Vier lessen op locatie.
  • Professionele begeleiding van een docent.
  • Lijst en tablet om je creatie 'in te lijsten'.

Voorbereiding

Tref de volgende voorbereidingen en ga direct aan de slag

Processing

Een heel fijne, op beginners gerichte programmeeromgeving. Installatie is een fluitje van een cent. Voor zowel Mac als windows zijn de stappen ongeveer gelijk:

  1. Processing hier.
  2. Pak het zip-bestand dat je gedownload hebt uit.
    MacDubbelklikken.
    Windows rechtermuisknop en dan ‘uitpakken’ kiezen (of een equivalent).
  3. Mac: Sleep de Processing applicatie naar je applicatie balk, en start vervolgens Processing.

    Windows: Je hebt nu een mapje met de naam Processing gekregen. Dit mapje kun je eventueel naar een voor jou fijne plek slepen, bijvoorbeeld “Mijn documenten” of je bureaublad.Open het mapje, en dubbelklik daarbinnen op “Processing.exe”.

  4. Je hebt nu Processing geopend.

Android SDK (optioneel)

Als je dit optionele pakket installeert kun je je creaties met een druk op de knop op Android smartphones en tablets zetten! Hoe dat werkt, lees je hier.

De Android SDK (“Software Development Kit”), is dezelfde software die professionele programmeurs gebruiken om Android apps te maken. Maar maak je geen zorgen, je zal het na deze installatie nooit meer aanraken. Het is alleen dat Processing het nodig heeft als je van je processing creatie een app voor op je Android smartphone of tablet wil maken. En dat willen we, toch?

De uitleg hebben we op een aparte pagina gezet. Het zijn namelijk iets meer stappen dan het installeren van Processing.

Les 1 draait helemaal om leren door af te kijken. Na een korte uitleg over de software en het bekijken van een aantal inspirerende voorbeelden, gaan de cursisten aan de slag met het aanpassen van een bestaand script in Processing. Deze aanpak is gebaseerd op de Gamemod-workshop van Steph Thirion en levert vaak hele leuke resultaten op. Cursisten leren hoe ze code van een ander kunnen analyseren en aanpassen. Tegelijkertijd wordt de werking van Processing duidelijk.

Ga direct naar Les 1

In deze les komt het schrijven van een Processing- script aan de orde. Na een uitleg over variabelen en for-loops wordt gezamenlijk het kunstwerk 1025 Farben van Gerard Richter nagemaakt. Door vooraf een aantal regels op te stellen, een willekeurig element toe te voegen, en de kennis over de positie en kleuren van de vlakken te combineren, wordt de werking van Processing verder duidelijk. Als huiswerk krijgt iedereen een vergelijkbaar werk mee naar huis om thuis zelf na te maken.

Ga direct naar Les 2

Deze les gaat over hoe input een werk interactief kan maken. Een voorbeeld van input is een muisklik. Omdat muis-input ook werkt op een tablet richten we ons hier in deze les op. We kijken naar de mogelijkheden van muis-input en maken in de les het interactieve werk Primitives van Alexander Christiaan Jacobs na. Dit werk heeft veel raakvlakken met het werk van de vorige les, maar daagt cursisten uit om nog meer elementen te combineren. Het huiswerk bij deze les is een begin maken met het eigen vrije werk. Dit mag aan de hand van de programma’s die in de cursus zijn geschreven, maar dat hoeft niet.

Ga direct naar Les 3

In deze les werken de cursisten met hulp van de workshop-docent hun vrije werk verder uit. Daarnaast komt aan de orde hoe het Processing- werk getoond kan worden als drukwerk, op een beamer, op een Android-apparaat of op het internet.

Ga direct naar Les 4